Rowerem po okolicy: Królowa Laworta

Królestwo zwane E-nduro

Laworta –  masyw górki leżący w górach Sanocko-Turczańskich oraz granicach administracyjnych Ustrzyk Dolnych. Szczyt właściwy Laworty osiąga wysokość 769 m n.p.m. Drugi, na którego północnym zboczu znajduje się Stacja Narciarska Laworta oraz rowerowe trasy DH i FR ma wysokość 759 m n.p.m. Lawortę upodobali sobie również paralotniarze.

Cały masyw poprzecinany jest drogami leśnymi, po których można sobie pojeździć zachowując jednak ostrożność, szczególnie na głównej drodze wiodącej szczytem gdyż jest to również szlak pieszy. Generalnie całą Lawortę poleciłbym jednak rowerzystom posiadającym już doświadczenie oraz dobry sprzęt. Rowerem typu Enduro przeżyjemy tu niezapomniane chwile na ciekawych i szybkich zjazdach, które ze względu na erozję wodną są trudne technicznie. Z pewnością drogi na Laworcie to nie rodzinne ścieżki rowerowe, takie leśne dużo łatwiejsze znajdziecie na zboczach Żukowa. Wytrawnym kolarzom do gustu przypadną: trasa DH oraz dwie trasy FR. Znajdują się one w bezpośrednim sąsiedztwie kolei krzesełkowej Laworta, dzięki której poszukujący wrażeń kolekcjonerzy adrenaliny będą mogli doznać przyjemności opadając w dół z prędkością światła po drodze zaliczając dalekie i wysokie loty na hopach znajdujących się na trasie.

Jeżeli chodzi o te trasy to odsyłam Was na profil https://www.facebook.com/bikeparklaworta/?fref=ts

Jeżeli jesteście na to przygotowani i macie odpowiedni sprzęt to polecam wybrać się ze szczytu po wyjeździe koleją w prawo na dłuższą przejażdżkę przez szczyt właściwy do źródeł Strwiąża gdzie będziecie mogli zjechać do miasta lub kontynuować wyprawę na Dużego i Małego Króla. Odcinek obu Króli to typowa sielanka po szczycie z pięknymi widokami na masyw Żukowa oraz Zalew Soliński, jest to także szlak pieszy. Na koniec zjedziecie na przedmieście UD.

Żeby zjechać bezpośrednio do Ustrzyk można po obraniu drogi po prawej zjechać ok 200 metrów i odbić w lewo w drogę, która prowadzi zboczem i jest w lepszym stanie niż droga szczytem.

Po dojeździe do skrzyżowania dróg leśnych i szlaku można jechać w prawo do działek i prosto w dół drogą do Parku pod Dębami.

Można też pojechać prosto przez skrzyżowanie i dalej zjeżdżając w dół dojechać do parkingu przed Stacją Narciarską na Brzegach Dolnych.

Gdy zdecydujemy się na podjazd czyli droga w lewo (dla ascetów) wrócimy na szczyt.

Trasy w większości przebiegają przez las więc po obfitych opadach długo utrzymuje się wilgoć i drogi są śliskie oraz jest dużo leśnych ogromnych kałuż, przez które lepiej nie próbować przejeżdżać. Odcinki mocno rozjeżdżone można obejść bokiem.